Upozornění

Tento web již není aktualizován, slouží jen pro přístup ke starým materiálům. Aktuální informace najdete na hlavním webu.

Cyklošílenství!

27. 09. 2014

Kolo je spolu s chůzí můj nejoblíbenější způsob přepravy po městě. Přesto se ani kouskem nemůžu ztotožnit s tím, co se kolem kol v Třebíči děje. Už to podle mě začíná hraničit s čirým šílenstvím.

Cyklošílenství!

Médii proběhla zpráva, že se v Třebíči chystají velké změny a nové cyklotrasy (v článku zmiňovaný dokument na webu města ale nehledejte – prostě tam není, není zjevně důvod lidem věšet na nos detaily). Na mapce, která byla zveřejněna, úplně chybí existující trasa vedoucí po Modřínové, která začíná pod ZŠ Na Kopcích a končí na křižovatce u hotelu Atom. Pokud tento případ neznáte: jde o pruh vyhrazený čistě cyklistům, vedoucím v uvedeném směru, který byl odkrojen od zbytku silnice. Prostě se namaloval další a autům zbyly pruhy užší. Absurdní na tom ovšem je, že v opačném směru žádný cyklopruh nevede. Není úplně zřejmé, zda je ten jeden pruh obousměrný nebo si vedení města myslí, že lidé na opačnou stranu nejezdí…

Tedy jelikož už nátěr na silnici povážlivě bledne a na zmíněné mapce není vyznačen, napadlo mě, že asi radnice tiše uznala svůj omyl a tuto chybu nechá časem vyšumět do ztracena. Byl jsem příliš naivní. Nyní přibylo na opraveném úseku silnice na Modřínové značení pruhů. A září tam i ten cyklo. Avšak opět jen jeden!

Říkám tomu cyklošílenství, protože mi to přijde absurdní – ten pruh nedává vůbec smysl, je směšně krátký, naopak zhoršuje cyklistům situaci v opačném směru (musí s auty sdílet jeden úzký pruh) a vede těsně podél parkovišť, kde vycouvávající řidiči nemají šanci cyklisty vidět. Jako kdyby si někdo potřeboval odfajfkovat cíl „město přátelské k cyklistům“ nebo na to dostal dotaci. Jiné vysvětlení nemám.

Mám obavy, aby stejně nedopadly i ostatní plánované cyklotrasy, na které odkazuji na začátku. (Existující náznaky mi ale říkají, že je to velice pravděpodobné.)

Šíří se také zvěsti, že na radnici teď mají nového úředníka, který má na starosti jen a pouze cyklotrasy a cyklo- obecně.

Problémů, které na silnicích cyklisty trápí, je přitom vícero – vydrolené krajnice, špatné kanály, úzké pruhy, kopcovitý terén atd. Někteří jezdí více prostředkem za cenu zpomalování aut, jiní to za příhodných okolností vezmou prázdným chodníkem (zvlášť na nepřehledných úsecích, za hustého provozu či při obavách ze střetu s kamiónem) – ovšem to, že je chodník prázdný a nikdo není cyklistou jakkoli ohrožován, stejně nedá městské policii, aby k tomu cyklistům neřekla své.

Formálně se město tváří, že pro cyklisty něco dělá, ale realita skutečně „stojí za to“. Jako cyklista bych byl místy raději, kdyby formálně nedělali nic.